Loading
דלג לתוכן
זמן מסך לילדים

זמן מסך לילדים: למה, כמה ואיך מגבילים את זמן המסך לילד?


בשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה, הסמארטפון הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו אוחזים בו רוב הזמן, ושעות המסך של לא מעט מאיתנו יכולים להסתכם גם ב-6 שעות ויותר ביום. אך זה לא קורה רק אצל מבוגרים: גם ילדים, ואף פעוטות, מתמכרים לצפייה ולשימוש במסכים – טלוויזיה, טלפון וטאבלט, ונראה שלא פעם יהיה מאתגר להרחיק אותם מהם. הנזקים של המסכים ידועים ומדוברים, ולכן אנו כאן עם כמה טיפים להגבלת זמן מסך לילדים.



זמן מסך לילדים

"כולנו ילדים של החיים"

מסכים לילדים - השפעה על הילד במישור הנפשי והפיזי


יש כמה וכמה נזקים אשר יכולים להיווצר בשל זמן מסך ממושך בקרב ילדים, הן בהיבט הנפשי והן בהיבט הפיזי. 

כך למשל, הישיבה הממושכת בעת עיסוק בטלפון או במחשב יכולה להביא להשמנה ולבעיות בריאותיות אחרות כמו מחלות כרוניות דוגמת לחץ דם וסוכרת. השקיעה במסכים מעודדת את הילדים להישאר בחוסר תזוזה, מה שפוגע גם ברמת הכושר הגופני שלהם. 

כמו כן, גם בעיות שינה וחוסר בשינה יכולים להיגרם כתוצאה מהאור הבוקע מהמסכים. אחת מהבעיות הנפוצות של הדור הזה היא בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, הנוצרות בשל המסכים. לבסוף, הם עשויים לעורר בקרב ילדים גם בעיות פסיכולוגיות ורגשיות שונות, כמו דיכאון וחרדה, פחד מאנשים, אנטי חברתיות ועוד. 



שמים גבול! איך עושים את זה?

כפי שראינו, למסכים יש לא מעט השפעות שליליות על הילדים. כדי להרחיק אותם מהמסך ולא לעורר בהם תחושות שליליות, כדאי לשים גבול אך במקביל גם למצוא בעבורם פעילות שתהיי כיפית ומהנה להם, ובמקביל גם תספק להם שלל השפעות חיוביות. 

הינה כמה רעיונות שתוכלו לנסות עם הילדים שלכם:



תחליפים – תחביבים

אחד הפתרונות היעילים כאן זה מציאת תחליף למסך. מציאת תחביבים בעבור הילד תמלא בעבורו את הזמן באופן הטוב היותר, ובמקביל גם תסב לו הנאה רבה, ואף מספר מיומנויות חדשות. יש לא מעט תחביבים לילדים, אבל תחביבי עבודת יד ויצירה יכולים להתאים כאן במיוחד. הם משפרים את המוטוריקה ואת הקואורדינציה, מרגיעים, מפתחים את היצירתיות, ופשוט מספקים שעות של זמן איכות שניתן לצרף אליו גם חברים ובני משפחה. אפשר כמובן להצטייד בערכות ייחודיות של יצירות לילדים שיספקו להם הנאה ויצירתיות, כמו למשל אריגה לילדיםפאזלים לצביעהפאזלים לילדיםרקמה לילדים ועוד ועוד. 



שעת סיפור


סיפורים וספרים שיעניינו את הילדים יכולים לפתח להם את החשיבה והדמיון, לספק להם נקודות למחשבה (שכן בכל סיפור יש מוסר השכל), לעורר את הסקרנות, להעשיר את השפה ולקרב אליהם את אהבת הקריאה. היום נפוץ יותר לראות ילד אוחז סמארטפון מאשר ילד אוחז ספר, ולכן אין זמן טוב יותר מאשר לפתוח בעבורם את העולם הקסום הזה. אם הילדים עדיין לא יודעים לקרוא, תוכלו לספר להם סיפור תוך כדי שאתם נותנים להם להסתכל בדפי הספר. אם הם כבר למדו קריאה, תוכלו לתת להם ספרים מותאמים רמה וגיל, מה שיכול לגרום להם לשקוע בקריאה שעות רבות ופשוט לשים את הטלפון בצד. 



טיולים

טיולים משותפים יכולים להיות דרך נוספת להתרחק מהמסכים. הם מספקים תעסוקה כיפית ופעילה, תורמים לרגיעה ומאפשרים לילד להכיר מקומות חדשים. טיול לא חייב להיות כזה שחוצה את כל הארץ, אלא שאנחנו מתכוונים כאן בעיקר לטיול ברחבי העיר שבה אתם מתגוררים או בערים אחרות. הוא יכול לכלול ביקור בפארק למשל, שבו הילדים יוכלו לשחק בכדור או משחקי חברה אחרים. בחופשים וכדומה אפשר לצאת גם לטיולים רציניים יותר בטבע, מה שיספק לילדים חוויה כיפית אמיתית וחיבור אל הטבע. 


מסך בזמנים מוגדרים 


גם אם תסייעו לילד למלא את רוב היום שלו בפעילויות אחרות שהן לא טלפון, נראה שלא תצליחו למנוע לגמרי את השימוש במסכים. ולכן, חשוב מאוד לשים גבול ולהגדיר זמנים מוגדרים של זמן מסך. יש המלצות של קופות החולים בנוגע לזמן מסך אצל ילדים. כך למשל, עד גיל שנתיים ממליצים שלא לחשוף את הפעוטות כלל למסכים, כולל טלוויזיה. מגיל שנתיים עד חמש, מומלץ שלא לחשוף אותם לטלוויזיה ליותר מחצי שעה, וכן לא לתת להם כלל לצפות בסמארטפון או בטאבלט. אצל ילדים גדולים יותר, למשל בגיל 10, תוכלו להחליט על זמן מסך של שעתיים ביותר נניח, ולהביא בחשבון שהם יכולים להיחשף אליו דרך חברים בכיתה למשל.





בהצלחה!


אין ספק שהמסכים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, ולא פעם למרכז חיינו, אך חשוב ביותר שנדע כיצד לאזן את השימוש בהם ולפנות זמן לפעילויות אחרות וחשובות ביותר. אנו מקווים שהטיפים האלה סייעו לכם ולילדים שלכם למצות את הזמן בדרך הטובה והיעילה ביותר. בהצלחה!



לפוסט הקודם מוטוריקה: מהי, למה היא כ"כ חשובה ואיך לפתח אותה?
לפוסט הבא מה לעשות בזמן הפנוי? רעיונות ופעילויות שלא ישאירו לכם רגע

הגב

התגובות צריכות לעבור אישור לפני שיופיעו כאן

* שדה נדרש