Loading
דלג לתוכן
מוטוריקה: מהי, למה היא כ"כ חשובה ואיך לפתח אותה?

מוטוריקה: מהי, למה היא כ"כ חשובה ואיך לפתח אותה?


לעיתים לא מעט פעילויות יום-יומית נראות לנו פשוטות וטבעיות לחלוטין: ריצה, קפיצה, קשירת שרוכים, צביעה או ציור; אך חשוב לדעת כי הן דורשות מיומנות אשר מתפתחת במהלך חיינו, בדגש על גיל הילדות. ליכולת השליטה שלנו לביצוע הפעולות הללו ועוד רבות אחרות קוראים מוטוריקה – ואנחנו כאן כדי להסביר עוד על הנושא, על החשיבות שלו ועל האופן שבו ניתן לשפר ולפתח אותו. 



מוטורקיה עדינה

"מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו"

מהי מוטוריקה?


מוטוריקה היא למעשה יכולת השליטה שלנו על התנועות הרצוניות של גופנו. כבר מרגע הלידה, תינוק מתחיל לפתח את היכולת המוטורית שלו – החל בתנועות גוף גסות, ובמשך הזמן ובהדרגה הוא יכול להגיע לשליטה טובה יותר על השרירים ולתנועות מדויקות יותר. כדי שילדים ופעוטות יוכלו להשיג שליטה טובה יותר על תנועותיהם ולמעשה לשפר את המוטוריקה שלהם, יש צורך לחשוף אותם להתנסויות ולחוויות שונות. 



ההבדל בין מוטוריקה גסה לעדינה


קיימים שני סוגים שונים של מוטוריקה – מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה:

מוטוריקה עדינה

מוטוריקה עדינה מתארת את יכולת השליטה בשרירים של כף היד והאצבעות, ואת היכולות שלהם לבצע תנועות עדינות ומדויקות. מוטוריקה עדינה היא יכולת חשובה מאוד, והיא משתקפת ונצרכת בפעולות יום-יומיות רבות: סגירת כפתורים, אחיזה ושימוש בסכו"ם, קשירת שרוכים, שליטה בשימוש בכלי כתיבה, ציור וכתיבה, השחלת חרוזים, גזירה וכך הלאה. מוטוריקה עדינה מתחילה להתפתח מרגע הלידה, ובהדרגה משתפרות היכולות המוטוריות הללו בקרב התינוק. 



איך מפתחים מוטוריקה עדינה?


כדי לשפר ולפתח את המוטוריקה העדינה תוכלו לנסות לאמץ כמה מהטיפים האלה, כמובן שבהתאם לגיל וליכולת של הילד או הילדה:

  • עיסוק ביצירה – עיסוק ביצירות כמעט מכל סוג מצריך שימוש זהיר ומדויק בכפות הידיים והאצבעות, ולכן הוא יכול לפתח ולחזק את היכולת הזאת. האפשרויות כאן רבות ומגוונות, וניתן לבחור בפעילות המועדפת על הילד. כך למשל, אפשר ללכת על פעילות של צביעה, השחלת חרוזים, רקמה, פיסול (בחימר או בפלסטלינה) וכך הלאה. אם תרצו לשדרג את הפעילות הזו, תוכלו לרכוש לילדכם ערכת יצירה המותאמת לגילם ולרמת הקושי שלהם. יש לדוגמה מגוון ערכות תפירה המתאימות לילדים כמו אריגה לילדים וערכות רקמה מותאמות, וכן ערכות הדורשות מיומנות של דיוק כמו ציור יהלומים

  • קיפולי נייר – קיפולי נייר, או אוריגמי, דורשים עבודת אצבעות מדויקת, ולכן היא יכולה לסייג גם כן בשיפור היכולות המוטוריות. נוסף על כך, באוריגמי יש יתרונות נוספים כמו שיפור יכולת הריכוז ומילוי אחר הוראות וחיזוק היצירתיות והדמיון, ואין ספק שהוא יכול להוות פעילות מרגיעה למשך זמן. זכרו להתאים את רמת הקושי של הפעילות לגילם של הילדים, וכן תוכלו להצטרף אליהם לפעילות כדי לסייע בקיפול. 

  • קשירת שרוכים – אימון בקשירת שרוכים יכול לסייע לילדים להבין כיצד לבצע את הפעולה החשובה הזאת, אבל גם לעזור להם לשפר את יכולות המוטוריקה העדינה שלהם, שכן נדרשת כאן עבודת ידיים מדויקת.


מוטוריקה גסה


מוטוריקה גסה היא היכולת לשלוט בתנועות הגסות של הגוף, כמו למשל קפיצה, ריצה, התיישבות, הליכה, זחילה וכך הלאה. הפעולות הללו דורשות למעשה מגוון מיומנויות ויכולות, כמו כוח פיזי ושיווי משקל, ולכן הן לא תמיד פשוטות וטבעיות בעבור כולם. 

איך מפתחים מוטוריקה גסה?

יש לא מעט פעילויות שיוכלו לסייע בשיפור המוטוריקה הגסה, הינה כמה:

  • פעילויות הכוללות הליכה – הליכה היא בין הפעולות החשובות שאנחנו מבצעים, ולכן חשוב לתרגל את היכולת הזאת. בפעילויות אלו ניתן לשלב הליכה מעל מכשולים ומסביב להם, עלייה וירידה במדרגות, וכן משחקים כמו משחק הכיסאות, שבו נדרשים לשלוט בתזמון של ההליכה.

  • קפיצות – בקפיצה ניתן להתאמן בשלל דרכים, וכל מה שנדרש פה זה יצירתיות. תוכלו לשחק משחקים הכוללים קפיצות ושליטה בתזמון שלהן, כמו "ים-יבשה", תחרות קפיצה על רגל אחת, קפיצה בחבל, "קלאס", המשחק "הנחש בא", וכך הלאה. 

  • משחקי כדור – כדור יכול לשמש אתכם בעבור מגוון פעילויות לפיתוח המוטוריקה הגסה, החל במשחק כדור באמצעות הידיים כמו מסירות וכדרור ועד משחקי כדורגל. ניתן לשלב במשחקים גם כדורים קטנים יותר בהדרגה, ואף כדורים קלילים יותר, כמו פינג-פונג. 


מדוע מוטוריקה היא כה חשובה?


המוטוריקה היא יכולת הכרחית בחיינו. מוטוריקה גסה, בין השאר, אחראית על חיזוק ופיתוח הגו (אזור הגב, הבטן ובית החזה), וכך משפרת את שיווי המשקל, כדי שנוכל לנוע באופן נכון ויציב. לצד זאת, מוטוריקה עדינה מאפשרת לנו להשתמש בכפות הידיים והאצבעות שלנו באופן הטוב ביותר, ובמיוחד לפעולות שדורשות תנועות עדינות ומדויקות יותר. אם כן, היכולות המוטוריות נצרכות בכל גיל וכל מצב, ולכן יש חשיבות רבה לפיתוחן באופן נכון והדרגתי בעיקר בגילים הצעירים. 



לסיכום


מוטוריקה עדינה וכן מוטוריקה גסה הן מכלול של יכולות חשובות ביותר אשר הכרחיות לנו בעבור ביצוע פעולות יום-יומיות. היכולות הללו מתפתחות לאורך תקופת הילדות ובגילים הצעירים, ולכן חשוב לשים לב שהילד נחשף לפעילויות שונות שיכולות לשפר את היכולות הללו. חשוב לציין כי אם יש בעיה מוטורית בולטת, חשוב לפנות לאיש מקצוע. הצלחה והנאה!



לפוסט הקודם איך להפתיע את בן הזוג? 5 דרכים שיפתיעו גם אתכן...
לפוסט הבא זמן מסך לילדים: למה, כמה ואיך מגבילים את זמן המסך לילד?

הגב

התגובות צריכות לעבור אישור לפני שיופיעו כאן

* שדה נדרש